Sökning

Biblioteksstigen i Pargas

Välkommen till Biblioteksstigen! Biblioteksstigen riktas till barn under skolåldern och årskurserna 1, 3, 5, 7, och 9.

Skolan kan också ordna eget program i biblioteket.

Kontakta biblioteket via e-post för att boka ett program ur biblioteksstigen för din grupp.

Besök för att låna böcker med gruppen

Varje elev besöker ett bibliotek för att låna minst 1 gång/termin. Skolan ansvarar för besöket.

Boka tid för att låna i Pargas bibliotek

För gruppbesök i Pargas bibliotek önskar vi att alla grupper använder följande kalender för att på förhand boka in besök då ni kommer för att låna:

Boka en tid för att komma och låna med gruppen

De bokningsbara tiderna är alltid en halv timme åt gången, så om besöket varar t.ex. 9.45-10.15 bokas två tider. Ange gärna som en kommentar vilken klass/grupp som kommer, den tidpunkt ni anländer till biblioteket, samt den tid besöket är över.

Bokpaket

Biblioteket plockar ihop ett bokpaket enligt önskemål. Bokpaketet hämtas från biblioteket.

Meddela senast 2 veckor innan ni behöver paketet.

Småbarnspedagogik

Biblioteket ordnar temasagostunder på båda inhemska språken. Sagostunderna kan hållas virtuellt eller på plats i biblioteken. Sagostunderna kan innehålla inslag av exempelvis sagoyoga eller olika multimodala uttryck.

Information om sagostunderna skickas via mejl och syns också på evenemangssidan.

Mål:

  • Ha en positiv upplevelse tillsammans med andra
  • Utveckla sitt intresse för berättelser
  • Bli bekant med biblioteket som miljö
  • Utveckla multilitteracitet

Förskolan

Förskolegrupper är välkomna att delta i bibliotekets temasagostunder. Biblioteket erbjuder också handledda biblioteksbesök där vi på ett lekfullt sätt bekantar oss med bibliotekets lokaler och material. Det handledda besöket kan också innehålla högläsning.

Mål:

  • Hitta eget intresse för berättelser
  • Bli bekant med biblioteket som miljö
  • Lära sig vad biblioteket har för material
  • Utveckla multilitteracitet

Åk 1 - Välkommen till biblioteket!

Vi bekantar oss med bibliotekets barnavdelning. Eleverna får lära sig var olika berättelser och fakta är placerade samt vad det finns för slags material och aktiviteter i biblioteket. Vi går också igenom hur det går till att låna och returnera material.

Mål:

  • Hitta eget intresse för läsning
  • Hitta intressant läsning på egen hand
  • Kunskap om olika skönlitterära texter (saga, berättelse, dikt, ramsa)
  • Veta var det finns läsning för egen åldersgrupp
  • Kunna låna och returnera självständigt
  • Veta att bibliotekets böcker finns i en katalog på nätet

Åk 3 - Läsglädje

Läsinspiration genom gemensamt författarbesök för hela årskursen. Biblioteket erbjuder också ett biblioteksbesök med bokprat och information om e-material.

Mål:

  • Att utveckla läsförmågan genom att inspirera med bokprat
  • Hitta böcker både i hyllan och i bibliotekskatalogen
  • Lära sig beställa böcker på nätbiblioteket
  • Lära sig om bibliotekets e-material
  • Lära sig att använda låneautomaten

Åk 5 - Mediekritikern

Vi diskuterar informationssökning, källkritik och upphovsrätt på nätet genom att göra olika övningar om vardagliga problem. Klassen lär sig hitta information på nätet genom att lösa uppgifter. Vi övar också på att hitta material på nätbiblioteket och i bibliotekshyllan.

Eleverna delas på förhand in i grupper och varje grupp får olika frågor. Vi hjälper eleverna att lösa problemen och går tillsammans igenom de olika frågorna i slutet. Läraren får gärna repetera den nya informationen i klassen efter besöket.

Mål:

  • Bekanta sig med informationssökning, nätbiblioteket, upphovsrätt och källkritik
  • Fundera kring användning av sökord på nätbiblioteket
  • Fundera på tillförlitligheten i informationskällorna och upphovsrätt

Åk 7 - Läsinspiration

Vi uppmärksammar läsintresset och inspirerar till läsning genom bokprat. Vi går igenom e-material och hur nätbiblioteket fungerar.

Mål:

  • Bekanta sig med olika litterära genrer
  • Få färdkost för ett mångsidigt läsintresse
  • Lära sig att utnyttja också annat material (film, tecknade serier, tidskrifter etc) för att utöka kunskapen om litteratur och kultur
  • Lära sig att dela sina läsupplevelser

Åk 9 - Enligt elevernas behov

Genomförs i samarbete mellan läraren och biblioteket och enligt det behov som finns. Läraren tar kontakt med biblioteket för planering av lektionen.