Tervetuloa Kirjastopolulle! Kirjastopolku on suunnattu varhaiskasvatukselle ja luokille 1, 3, 5, 7, sekä 9.
Koulu voi järjestää kirjastossa myös omia ohjelmia.
Varaa kirjastopolun ohjelma ottamalla yhteyttä kirjastoon.
Lainaaminen ryhmän kanssa
Jokainen oppilas käy kirjastossa lainaamassa vähintään kerran lukukaudessa. Koulu vastaa tästä.
Varaa aika ennen kuin tulette lainaamaan Paraisten kirjastoon
Toivomme että käynnit Paraisten kirjastossa varataan etukäteen seuraavasta kalenterista:
Varattavat ajat ovat puolen tunnin pituisia, eli jos käynti on klo 9.45-10.15, on varattava kalenterista kaksi puolen tunnin aikaa. Kerro kommenttikentässä luokka, saapumis- ja lähtemisajankohdat.
Kirjapaketteja
Kirjasto kokoaa toiveiden mukaisen kirjapaketin, joka noudetaan kirjastosta.
Tilaus tulee tehdä viimeistään 2 viikkoa ennen kuin pakettia tarvitaan.
Varhaiskasvatus
Kirjasto järjestää teemasatutunteja molemmilla kotimaisilla kielillä. Satutunnit voidaan järjestää joko kirjastossa tai verkossa. Satutunnit voivat sisältää muun muassa satujoogaa ja multimodaalisia vivahteita.
Tieto satutunneista lähetetään sähköpostitse, ja ne näkyvät myös kirjaston tapahtumakalenterissa.
Tavoitteet:
- Positiivisen kokemuksen jakaminen toisten kanssa
- Herättää kiinnostus tarinoita kohtaan
- Tutustua kirjastoon
- Monilukutaidon kehittäminen
Esikoulu
Esikouluryhmät ovat tervetulleita kirjaston satutunneille. Sen lisäksi kirjasto tarjoaa myös kirjastokäyntejä, joiden aikana voidaan leikkimielisesti tutustua muun muassa kirjaston tiloihin ja aineistoihin. Ohjattu käynti voi sisältää myös ääneenlukua.
Tavoitteet:
- Mielenkiinnon herättäminen tarinoita kohtaan
- Tutustuminen kirjaston tiloihin
- Tutustua kirjaston lainattaviin aineistoihin
- Monilukutaidon kehittäminen
1. luokka - Tervetuloa kirjastoon!
Tutustumme kirjaston lastenosastoon ja opimme missä eri tarinat ja tietokirjat ovat. Käynnin aikana oppilaat oppivat mitä kirjastosta löytyy ja mitä kaikkea kirjastossa voi tehdä. Opimme miten löydetään, lainataan ja palautetaan aineistoa.
Tavoitteet:
- Oppilas kiinnostuu lukemisesta ja kirjallisuudesta
- Oppilas oppii löytämään aineistoja omatoimisesti
- Opitaan että on olemassa monenlaisia kaunokirjallisia teksteja (satuja, kertomuksia, runoja, loruja)
- Opitaan mistä omalle ikäryhmälle sunnattua lukemista löytyy
- Opitaan lainaamaan ja palauttamaan itsenäisesti
- Opitaan, että kirjaston kirjoista on tietokanta netissä
3. luokka - Lukemisen iloa
Lukemiseen innostaminen yhteisellä kirjailijavierailulla. Kirjasto tarjoaa myös kirjastokäynnin, jonka aikana annetaan kirjavinkkausta ja tietoa e-materiaaleista.
Tavoitteet:
- Kehitetään lukutaitoa inspiroivilla kirjavinkkauksilla
- Opitaan löytämään kirjoja sekä hyllystä että tietokannasta
- Opitaan varaamaan kirja verkkokirjastossa
- Opitaan kirjaston e-aineistoista
- Opitaan käyttämään lainausautomaattia
5. luokka - Mediakriitikko
Keskustelemme tiedonhausta, lähdekriittisyydestä ja tekijänoikeuksista verkossa ratkaisemalla erilaisia jokapäiväisiä ongelmia. Luokka opettelee etsimään verkosta tietoa erilaisten tehtävien avulla. Harjoittelemme myös kirjojen löytämistä verkkokirjastosta ja kirjaston hyllyistä.
Oppilaat jaetaan etukäteen ryhmiin, ja jokainen ryhmä saa erilaiset kysymykset. Autamme oppilaita tehtävien kanssa ja kertaamme ongelmien läpikäynnillä lopussa. Opettaja saa mielellään kerrata uudet asiat luokan kanssa vierailun jälkeen.
Tavoitteet:
- Oppilas tutustuu tiedonhakuun, verkkokirjastoon, tekijänoikeuteen ja lähdekritiikkiin
- Opimme käyttämään hakusanoja verkkokirjastossa
- Mietimme yhdessä tiedonlähteiden luotettavuutta sekä tekijänoikeuksia
7. luokka - Lukuinspiraatiota
Korostamme lukemisharrastuksen merkitystä ja inspiroimme lukemaan kirjavinkkauksen avulla. Tutustumme e-aineistoihin ja verkkokirjastoon.
Tavoitteet:
- Saadaan evästystä monipuoliseen lukemisharrastukseen
- Opitaan hyödyntämään myös e-aineistoja
9. luokka - Aihe tarpeen mukaan
Toteutetaan opettajan ja kirjaston välisenä yhteistyönä ja kulloisenkin tarpeen mukaan. Opettaja ottaa yhteyttä kirjastoon oppitunnin suunnittelemiseksi.